fredag den 15. april 2011

Udvandrerne / Nybyggerne

Mine forældre har altid snakket varmt om "Udvandrene" og "Nybyggerne" af Vilhelm Moberg. Jeg må indrømme at jeg har aldrig har læst dem, påtrods af at jeg er en sucker for alt hvad der har med nybyggere at gøre. Sikke et eventyr (på godt og ondt) det ikke må have været for de mennesker som rejste til Amerika i 1900-tallet. At forlade ens familie og land for evigt, for at rejse til et land man ikke aner noget om!

Men så forleden var jeg i Fona, hvor de havde filmatiseringen fra 1971 til 100 kr. Nu har jeg næsten set den færdig, og nøj den er god! Den er virkelig flot filmet, meget stille, men ekstrem nervepirrende. Og så er der skuespillet! Liv Ullman er helt fantastisk.

Nu må næste projekt være at læse bøgerne. Andre der har læst dem? :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar